Preview

Science and Technology in Transport

Advanced search

Influence of Traction Motors Weight on High-Speed Electric Train Movement Stability

EDN: CNPTIB

Abstract

When analysing the technical parameters of abroad trains, their maximum speed approaches 400 km/h, a tendency to reduce the weight of the locomotive underframe components was revealed, including the use of low-power traction motors, and the necessary traction power is achieved due to the complete motored axes of the electric train. To justify substantiate the feasibility of using this approach, the article carried out the computational investigation of the movement stability using the mathematical model of the Sapsan electric train at different weights and the design of suspending of traction motors on the bogie frame.

About the Author

A. V. Kharitonov
Российский университет транспорта; Проектно-конструкторско-технологическое бюро по нормированию – филиала ОАО «РЖД»
Russian Federation


References

1. Рыбников , Е. К. Технические параметры эксплуатируемых высокоскоростных электропоездов и выбор их нормативных значений для проектирования перспективных электропоездов / Е. К. Рыбников, А. В. Харитонов - Текст : непосредственный // Эксплуатационная надежность локомотивного парка и повышение эффективности тяги поездов : материалы VI Всероссийской научно-технической конференции с международным участием. - Омск: Омский гос. ун-т путей сообщения, 2021. -С. 94 - 100.

2. Киселев , И. П. Краткий обзор истории высокоскоростных поездов Японии : в 3 частях .Ч. 1 / И. П. Киселев - Текст : непосредственный // Железные дороги мира. - 2005. - № 7.- С. 7-16.

3. Механическая часть тягового подвижного состава : учебник для студентов вузов ж.-д. транспорта / И.В. Бирюков, А.Н. Савоськин , Г. П. Бурчак [и др.] ; под ред. И. В. Бирюкова. - репринтное издание - Москва : АльянС, 2013. - 440 с . - ISBN 978-5-91872-025-7. - Текст : непосредственный.

4. Высокоскоростные поезда «Сапсан» В1 и В2: учебное пособие / Н. Ю. Богомолов [и др.]; под ред. А. В. Ширяева. - Москва : ОАО «Российские железные дороги», 2013. - 522 с. - ISBN 978-5-89035-737-3 - Текст : непосредственный.

5. Корнев, Б.Г. Динамические гасители колебаний : теория и технические приложения / Б. Г. Корнев, Л. М. Резников. - Москва : Наука, 1988. - 303 с. - ISBN 5-02-013816-9. - Текст : непосредственнный.

6. Yuan Yao, Hong-Jun Zhang, Shi-Hui Luo, The mechanism of drive system flexible suspension and its application in locomotives // Taylor and Francis, 2015. V. 30. P. 69-79.

7. Руководство пользователя Universal mechanism . Моделирование динамики железнодорожных экипажей : сайт. - Текст : электронный. - URL: http://www.universalmechanism.com/download/90/rus/08_um_loco.pdf (дата обращения: 10.02.2023).

8. Киселев А. А. Эквивалентная конусность и ее влияние на движение подвижного состава / А. А. Киселев, Л. С. Блажко, А. В. Романов - Текст : непосредственный // Известия Петербургского университета путей сообщения. - 2017. - № 2(14). - С. 247 - 255.

9. Киселев А. А. Влияние геометрических параметров железнодорожного пути на величину эквивалентной коничности колесной пары / А. А. Киселев, Л. С. Блажко, А. С. Гапоненко, А. В. Романов - Текст : непосредственный // Известия Петербургского университета путей сообщения. - 2019. - № 2(16). - С. 202 - 211.

10. Sayyaadi H., Shokouhi N. Improvement of Passengers Ride Comfort in Rail Vehicles Equipped with Air Springs, World Academy of Science, Engineering and Technology, 2009, no. 53, pp. 827–833.

11. Вентцель, Е.С.Теория вероятностей : учебник для студентов вузов / Е. С. Вентцель. - 10-е издание , стереотипное . - Москва : Academia, 2005 (ГУП Сарат. полигр. комб.). - 572 с. - ISBN 5-7695-2311-5. - Текст : непосредственный.


Review

For citations:


Kharitonov A.V. Influence of Traction Motors Weight on High-Speed Electric Train Movement Stability. Science and Technology in Transport. 2023;(3):18-25. (In Russ.) EDN: CNPTIB

Views: 8


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2074-9325 (Print)