Simulation of driving modes and comparative assessment of fuel-energy efficiency of hybrid electric bus
Abstract
The article presents the results of numerical simulation of traction and energy modes of hybrid electric bus movement based on the developed mathematical model and software. The authors propose the calculation methods and comparative technical and economic analysis in terms of operating costs for energy carriers and power supply systems for three types of modern ground public transport.
About the Authors
A. F. SlutinRussian Federation
L. G. Ruchkina
Russian Federation
V. A. Bugreev
Russian Federation
References
1. Глушкова, Ю.О. Сравнение экономической эффективности эксплуатации троллейбуса и автобуса с учетом экологического фактора / Ю.О. Глушкова, А.В. Пахомова, А.С. Асоян // Научный рецензируемый журнал «Вестник СибАДИ». –2018. –Т15, №3. Сквозной номер выпуска-61. –С. 372–389.
2. Кавтарадзе, З.Р. Перспективы применения поршневых двигателей на альтернативных моторных топливах / З.Р. Кавтарадзе, Р.З. Кавтарадзе // Транспорт на альтернативном топливе. –2010. –№1. –С. 74–80.
3. Amirante R., Distaso E., Tamburrano P., Reitz R.D. Laminar flame speed correlations for methane, ethane, propane and their mixtures, and natural gas and gasoline for spark-ignition engine simulations. International Journal of Engine Research. 2017. Vol. 18. No. 9. Pp. 951–970.
4. Распоряжение Минтранса №АМ-23-р от 14.03.2008 г.
5. Ефремов, И.С. Теория и расчет троллейбусов: Электрическое оборудование: учебное пособие для вузов по спец. «Гор. электр. трансп.» В 2-х ч. / И.С. Ефремов, Г.В. Косарев. –М.: Высш. школа, 1981. –Ч .1. –293; Ч.2. –248 с.
Review
For citations:
Slutin A.F., Ruchkina L.G., Bugreev V.A. Simulation of driving modes and comparative assessment of fuel-energy efficiency of hybrid electric bus. Science and Technology in Transport. 2021;(1):51-56. (In Russ.)