Preview

Science and Technology in Transport

Advanced search

Predictability of dangerous areas during aerodynamic impact on large-span bridge structures

https://doi.org/10.53883/20749325_2021_03_100

Abstract

The article deals with issues related to ensuring the safety of workers operating on large-span bridge structures, taking into account the wind impact. The main approaches to solving the problem of the dynamic interaction of bridge structures and wind flow are presented, including experimental studies and numerical modelling, with subsequent identification of dangerous areas of workers on the structure. Based on the results of the study, the need was identified to determine the parameters of dangerous areas for workers and to finalize labour protection standards.

About the Author

O. I. Poddaeva
Национальный исследовательский Московский государственный строительный университет
Russian Federation


References

1. BD 49/01 (2001). Design rules for aerodynamic effects on bridges. BD 49/01, vol. 1, Sect. 3, Part 3. The Highways Agency.

2. CNR-DT, 207/2008. (2010). Guide for the assessment of wind actions and effects on structures. 2008 National Research Council.

3. Kazakevich, M.I. (2014). Aerodynamics of engineering structures. Moscow: Institute Giprostroymost, ISBN 978-5-93307-014-6.

4. Kazakevich, M.I. (2010). Fundamentals of calculations of structures for wind effects. Moscow: Publishing house MISI-MGSU, ISBN 978-5-7264-1932-9.

5. Diana, G., Fiammenghi, G., Belloli, M., & Rocchi, D. (2013). Wind tunnel tests and numerical approach for long span bridges: The Messina bridge. Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics, 122, 38-49. https://doi.org/10.1016/j.jweia.2013.07.012

6. Poddaeva, O., Fedosova, A., & Gribach, J. (2019). The study of wind effects on the bridge constructions. In E3S Web of Conferences (Vol. 97, p. 03030). EDP Sciences. https://doi.org/10.1051/e3sconf/20199703030

7. Churin, P., & Fedosova, A. (2019, November). Aerodynamic Stability of Bridge Structures. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 661, No. 1, p. 012050). IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1757-899X/661/1/012050

8. Bai, Y., Sun, D., & Lin, J. (2010). Three dimensional numerical simulations of long-span bridge aerodynamics, using block-iterative coupling and DES. Computers & Fluids, 39(9), 1549-1561. https://doi.org/10.1-016/j.compfluid.2010.05.005

9. Abbas, T., Kavrakov, I., & Morgenthal, G. (2017, December). Methods for flutter stability analysis of longspan bridges: a review. In Proceedings of the Institution of Civil Engineers-Bridge Engineering (Vol. 170, No. 4, pp. 271–310). Thomas Telford Ltd. https://doi.org/10.1680/jbren.15.00039

10. Jeong, W., Liu, S., Bogunovic Jakobsen, J., & Ong, M. C. (2019). Unsteady RANS simulations of flow around a twin-box bridge girder cross section. Energies, 12(14), 2670. https://doi.org/10.3390/en12142670

11. De Miranda, S., Patruno, L., Ricci, M., & Ubertini, F. (2015). Numerical study of a twin box bridge deck with increasing gap ratio by using RANS and LES approaches. Engineering Structures, 99, 546-558. https://doi.org/10.1016/j.engstruct.2015.05.017

12. Ageev, N., Poddaeva, O., Fedosova, A., & Egorychev, O. (2020, June). Numerical and experimental assessment of frequencies and amplitudes when swirling excitation of bending vibrations of construction structures. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 869, No. 5, p. 052002). IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1757-899X/869/5/052002

13. Приказ Министерства труда и социальной защиты Российской Федерации от 16.11. 2020 № 782н «Об утверждении правил по охране труда при работе на высоте». –URL: https://mintrud.gov.ru/docs/mintrud/orders/1822 (дата обращения 26.09.2021 ). –Текст: электронный.

14. Локтев, А.А. Математическое моделирование аэродинамического поведения антенномачтовых сооружений при организации связи на железнодорожном транспорте / А.А. Локтев, В.В. Королев, О.И. Поддаева, К.Д. Степанов, И.Ю. Черников. –Текст: непосредственный // Вестник научно-исследовательского института железнодорожного транспорта. –2018. –Т.77, № 2. –С. 77–83.

15. Локтев, А.А. Моделирование мостотоннеля для пропуска легкового транспорта через объекты инфраструктуры / А.А. Локтев, В.П. Сычёв, О.И. Поддаева, А.В. Потапов, Г.Н. Талашкин. –Текст: непосредственный // Наука и техника транспорта. –2017. –№ 1. –С. 73–78.

16. Локтев, А.А. Перспективные конструкции мостовых переходов на транспортных магистралях / А.А. Локтев, В.В. Королев, Д.А. Локтев, Д.Р. Шукюров, П.А. Гелюх, И.В. Шишкина. –Текст: непосредственный // Вестник научно-исследовательского института железнодорожного транспорта. –2018. –Т. 77, № 6. –С. 331–336.

17. Локтев, А.А. Высокочастотные вибрации в элементах подвижного состава на мостовых сооружениях /А.А. Локтев, П.А. Гелюх, В.В. Королёв. –Текст: непосредственный // Путь и путевое хозяйство. –2018. –№ 5. –С. 13–15.

18. Королев, В.В. Особенности работы пролетного строения мостового перехода при смещении оси рельсошпальной решетки / В.В. Королев, А.А. Локтев, И.В. Шишкина, Е.А. Гридасова. –Текст: непосредственный // Вестник научно-исследовательского института железнодорожного транспорта. –2020. –Т.79, № 3. –С. 127–138.

19. Кочнев, В.А. Моделирование ветровой нагрузки на мостотоннель для пропуска пассажирского транспорта в сложных природных условиях / В.А. Кочнев, Т.А. Ковалева, А.А. Локтев, В.П. Сычев. –Текст: непосредственный // В сборнике: Строительство в прибрежных курортных регионах. Материалы X Международной научно-практической конференции; Под научной редакцией К.Н. Макарова, 2018. –С. 81–85.


Review

For citations:


Poddaeva O.I. Predictability of dangerous areas during aerodynamic impact on large-span bridge structures. Science and Technology in Transport. 2021;(3):100-106. (In Russ.) https://doi.org/10.53883/20749325_2021_03_100

Views: 5


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2074-9325 (Print)