Preview

Science and Technology in Transport

Advanced search

Compliance influence modelling of equipment attachment on natural vibration frequency of car body of city electric train

https://doi.org/10.53883/20749325_2021_04_18

Abstract

The author considers the possibility of frequency increasing of natural bending vibrations of the car body of the city electric train due to the compliance of the attachment of the under-car and roof equipment. It is shown that the effective frequency of vertical oscillations of the equipment is less than the frequency of car body vibrations. It is obtained that the optimum frequency for the equipment can be determined using an amplitude ratio at two frequencies of the natural bending car body vibrations.

About the Author

R. V. Guchinsky
ООО «ТМХ ИНЖИНИРИНГ» в Санкт-Петербурге; Российская академия наук
Russian Federation


References

1. Structural-optimization-based design process for the body of a railway vehicle made from extruded aluminum panels / Lee H.A. [et al.] // Journal of Rail and Rapid Transit. 2015. Vol. 230(4). P.1283–1296.

2. ГОСТ 33796-2016 . Моторвагонный подвижной состав. Требования к прочности и динамическим качествам = Railway multiple units. Durability and dynamics requirements: межгосударственный стандарт: издание официальное : утвержден и введен в действие Приказом Федерального агентства по техническому регулированию и метрологии от 4 июля 2016 г. № 800-ст: введен впервые: дата введения 2017-04-01/подготовлен Федеральным государственным унитарным предприятием «Всероссийский научно-исследовательский институт стандартизации и сертификации в машиностроении» (ВНИИНМАШ), Открытым акционерным обществом «Научно-исследовательский и конструкторско-технологический институт подвижного состава» (ОАО «ВНИКТИ») и Открытым акционерным обществом «Научно-исследовательский институт железнодорожного транспорта» (ОАО «ВНИИЖТ»). –Москва: Стандартинформ, 2016. –35 с. –Текст: непосредственный.

3. Гучинский, Р.В. Оптимизация конструкции кузова вагона электропоезда по значению частоты собственных колебаний / Р.В. Гучинский. –Текст: непосредственный //Вестник Научно-исследовательского института железнодорожного транспорта. –2021. –Т.80, №3. –С. 152–159.

4. Мейстер, В.М. Исследование вибрации пассажирских вагонов: автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата технических наук / В.М. Мейстер; Ленинградский институт инженеров железнодорожного транспорта имени В.Н. Образцова. –Ленинград: [б.и.], 1967. –19 с. –Текст: непосредственный.

5. Гучинский, Р. В. Предварительный расчет частоты собственных изгибных колебаний кузовов вагонов электропоездов/ Р.В. Гучинский,С.В.Петинов. –Текст: непосредственный // Вестник института проблем естественных монополий: Техника железных дорог. –2019. –№2 (46). –С. 50 – 57.

6. Гучинский, Р.В. Влияние жесткости оборудования на собственную частоту изгибных колебаний кузова вагона электропоезда / Р.В. Гучинский. –Текст: непосредственный // Вестник Научно-исследовательского института железнодорожного транспорта. –2018. –Т. 77, №4. –С. 251–255.

7. Guo J., Shi H., Luo R., Wu P. Parametric Analysis of the Car Body Suspended Equipment for Railway Vehicles // IEEE Access. 2019. Vol.7. P. 88116 – 88125.

8. Influence of equipment excitation on flexible carbody vibration of EMU / Shi H. [et al.] // J. Mod. Transport. 2014. Vol. 22(4). P. 195–205.

9. Dumitriu M. Numerical study of the inuence of suspended equipment on ride comfort in high-speed railway vehicles // Scientia Iranica B. 2020. Vol. 27(4). P. 1897–1915.

10. Application of DVA theory in vibration reduction of carbody with suspended equipment for high-speed EMU / Shi H. [et al.] // Sci China Tech Sci. 2014. Vol. 57(7). P. 1425–1438.

11. Gong D., Zhou J., Sun W. On the resonant vibration of a flexible railway car body and its suppression with a dynamic vibration absorber // Journal of Vibration and Control. 2012. Vol. 19(5). P. 649–657.

12. Нормы для расчета и оценки прочности несущих элементов и динамических качеств экипажной части моторвагонного подвижного состава железных дорог МПС РФ колеи 1520 мм. –Москва, 1997. –143 с. –Текст: непосредственный.

13. EN 12663-1:2010. Railway applications – Structural requirements of railway vehicle bodies – Part 1: Locomotives and passenger rolling stock (and alternative method for freight wagons). Brussels. 2010. 43 p.


Review

For citations:


Guchinsky R.V. Compliance influence modelling of equipment attachment on natural vibration frequency of car body of city electric train. Science and Technology in Transport. 2021;(4):18-25. (In Russ.) https://doi.org/10.53883/20749325_2021_04_18

Views: 2


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2074-9325 (Print)